
Να πάρουμε τον έλεγχο από τα διαπλεκόμενα συμφέροντα που βάζουν τις ζωές κάτω από τα κέρδη τους. Η Hellenic Train είναι συνένοχη στο έγκλημα με τη δολοφονική κυβέρνηση των ιδιωτικοποιήσεων, της φτώχειας και του ρατσισμού. Γι’ αυτό πρέπει να πληρώσει για το έγκλημά της: να εκδιωχθεί χωρίς καμιά αποζημίωση. Και οι σιδηρόδρομοι και όλο το έργο τους, να γίνουν κρατικοί με εργατικό έλεγχο.
Η Hellenic Train πήρε όλα αυτά τα χρόνια παχυλές επιδοτήσεις περίπου 50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Ακόμα και στις 30 Γενάρη ο Σταϊκούρας υπέγραψε την απόφαση για καταβολή αποζημίωσης στην ιταλική εταιρεία ύψους 60,9 εκατομμυρίων ευρώ για τα δρομολόγια στις «άγονες γραμμές» που υποτίθεται ότι έκανε το 2023. Κι αυτό που «έδωσε» σαν αντάλλαγμα είναι πανάκριβα εισιτήρια, πανάρχαια τρένα και βέβαια, θάνατο.
Για χρόνια τα παπαγαλάκια της «ελεύθερης αγοράς» καταριούνται το διεφθαρμένο Δημόσιο και προβάλλουν σαν λύση την ιδιωτικοποίηση. Οι αποκαλύψεις που διαδέχονται η μια την άλλη και δείχνουν ότι η «μοιραία» εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε λαθραία καύσιμα, ξεσκεπάζουν τον βρώμικο κόσμο του ιδιωτικού τομέα -ας σκεφτούμε τους εφοπλιστές και τα δικά τους λαθρεμπόρια- και της Hellenic Train. Αυτό είναι μόνο ένα από τα πολλά σκάνδαλα της ιδιωτικοποίησης των σιδηροδρόμων.
Το άλλο είναι το πάρτι των εργολάβων, δηλαδή των κάθε λογής τεχνικών και κατασκευαστικών εταιρειών. Τα συνδικάτα στη δημόσια υγεία έχουν καταγγείλει ότι οι εργολάβοι που θέλει να μπάσει η κυβέρνηση της ΝΔ κοστίζουν διπλάσια από ότι θα κόστιζε αν οι σχετικές υπηρεσίες ήταν δημόσιες, αλλά πληρώνουν με ψίχουλα τους εργαζόμενους και τους βάζουν να δουλεύουν σε άθλιες συνθήκες. Οι «εργολάβοι» των σιδηροδρόμων πήγαν ένα βήμα παραπέρα. H Alstom ή ΑΚΤΩΡ και άλλοι τσέπωσαν τα λεφτά για έργα όπως η περιβόητη η σύμβαση 717 για τη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση και απλά δεν τα πραγματοποίησαν. Το σύνθημα «δικά σας τα κέρδη δικοί μας οι νεκροί» κυριολεκτεί.
Είναι καιρός να παλέψουμε για:
• Οι σιδηρόδρομοι να γίνουν ξανά κρατικοί, σε ένα ενιαίο ΟΣΕ γιατί ο τεμαχισμός σε διαφορετικές εταιρείες μόνο σκοπό είχε το ξεπούλημά τους. Γιατί το «άνοιγμα της αγοράς» στους σιδηροδρόμους σήμαινε σκάνδαλα και θάνατο.
• Να γίνουν κρατικοί με εργατικό έλεγχο. Ολοι/ες πλέον γνωρίζουμε ότι οι σιδηροδρομικοί γνωρίζουν πολύ καλύτερα τις ανάγκες του κόσμου και τους τρόπους που μπορεί να πραγματοποιηθεί με ασφάλεια το σιδηροδρομικό έργο. Άλλωστε αυτοί και τα συνδικάτα τους ήταν που προειδοποιούσαν για την άθλια κατάσταση των σιδηροδρόμων και κήρυτταν απεργίες που τα δικαστήρια και η κυβέρνηση έβγαζαν «παράνομες».
• Αντί να σπαταλούνται εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στους εργολάβους, να δοθούν για να ξαναστηθεί ο σιδηρόδρομος με ασφάλεια για τον κόσμο και τις δικές του ανάγκες, όχι για τα συμφέροντα της Cosco και των εφοπλιστών στη γραμμή από τον Πειραιά ή τις απαιτήσεις του ΝΑΤΟ που χρησιμοποιεί τα τρένα στη βόρεια Ελλάδα για να μεταφέρει σύνεργα θανάτου στην Ουκρανία.
Τα λεφτά για μια τέτοια ανοικοδόμηση του δημόσιου σιδηρόδρομου υπάρχουν. Είναι στα «θησαυροφυλάκια» των τραπεζών που έτσι κι αλλιώς κάνουν χρυσές μπίζνες με τις κατασκευαστικές εταιρείες και ταυτόχρονα τσεπώνουν δισεκατομμύρια ευρώ από τους τόκους για το δημόσιο χρέος. Η κρατικοποίηση και των τραπεζών με εργατικό έλεγχο είναι ο τρόπος για να περάσει αυτός ο πλούτος στις δικές μας ανάγκες αντί να σπαταλιέται στην κερδοσκοπία της αγοράς.
Οι μνημονιακές δεσμεύσεις που συνεχίζουν να ισχύουν, απαγορεύουν την κρατικοποίηση τομέων της οικονομίας. Αυτή την πολιτική αστυνομεύει η Ε.Ε.. Γι’ αυτό μαζί με την κρατικοποίηση των σιδηροδρόμων και των τραπεζών χρειάζεται και ρήξη με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η πολιτική της κατάτμησης και ιδιωτικοποίησης των σιδηροδρόμων ήταν «γραμμή» της Ε.Ε από τη δεκαετία του ’90 την οποία εφάρμοσαν όλες οι κυβερνήσεις από τότε.
Μπορεί το εργατικό κίνημα να επιβάλλει την κρατικοποίηση των σιδηροδρόμων; Η απάντηση είναι ότι ναι, μπορούμε. Ο αγώνας που έριξε την κυβέρνηση του «μπαμπά» Μητσοτάκη ήταν η μεγάλη απεργία των εργαζόμενων της ΕΑΣ, των «μπλε» λεωφορείων της Αθήνας το 1992-93. Η απεργία συγκρούστηκε με το ξεπούλημα των λεωφορείων με το σύνθημα «οι συγκοινωνίες ανήκουν στον λαό όχι στο κεφάλαιο το ιδιωτικό» που ήταν και σύνθημα των σιδηροδρομικών.
Η πάλη για την κρατικοποίηση των σιδηροδρόμων αφορά ολόκληρη την εργατική τάξη. Γιατί είναι πάλη για την ασφάλεια και τη ζωή της που γίνεται καθημερινά θυσία στο βωμό του κέρδους. Και γιατί είναι πάλη που δυναμώνει τη συλλογική της δύναμη, τα συνδικάτα της αλλά και τη δυνατότητά μας να παίρνουμε αποφάσεις για την κοινωνία ολόκληρη. Το 1999 οι σιδηροδρομικοί της Βόρειας Ελλάδας έκαναν πράξη το μαζικό αίτημα του αντιπολεμικού κινήματος: σταμάτησαν τα τρένα που μετέφερουν τανκς και στρατό του ΝΑΤΟ για τον πόλεμο στην Σερβία.
Δυναμώνοντας το κίνημα που απαιτεί κρατικοποίηση των τρένων χωρίς αποζημίωση για τους δολοφόνους κερδοσκόπους, χτίζουμε τη δύναμη της τάξης μας να βάλει τις ζωές μας πάνω από τα κέρδη!
Ανοιχτές συζητήσεις
Οι ιδιωτικοποιήσεις σκοτώνουν
Κρατικοποίηση των τρένων χωρίς αποζημίωση για την Hellenic Train με εργατικό έλεγχο
ΤΕΤΑΡΤΗ 12/2
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
αιθ. Β’ δημοτικής κοινότητας, Δραγάτση 1Α, 7μμ
Ομιλητές/τριες: Τιάνα Ανδρέου, συνδικαλίστρια Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, Παναγιώτης Καλλίτσης, πρόεδρος Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανικών ΟΣΕ
ΠΑΓΚΡΑΤΙ
Show What, πλατεία Μεσολογγίου 7.30μμ
Ομιλητές: Χρήστος Τσατσαρώνης, σωματείο μηχανοδηγών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Λέανδρος Μπόλαρης, ιστορικός συγγραφέας
ΕΛΛΗΝΙΚΟ
Πλατεία Σουρμένων, 7μμ
Ομιλητές: Γιώργος Ρόδης, Γεν.Γραμματέας Συλλόγου Εφοριακών Αττικής και Κυκλάδων, πρώην εργαζόμενος στην Ολυμπιακή, Στέλιος Γιαννούλης, δάσκαλος, Δ.Σ. ΣΕΠΕ Γλυφάδας-Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης
ΠΕΤΡΑΛΩΝΑ
γραφεία 3ης κοινότητας δήμου Αθήνας, Τριών Ιεραρχών 74, 7μμ
ομιλητές/τριες: Κωνσταντίνα Κακούρου, πρόεδρος Ε’ ΕΛΜΕ, Θωμάς Κατσαρός, ΔΣ Πανελλήνιας Ένωσης Συντηρητών Αρχαιοτήτων
ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ
Στέκι Αριστερής Κίνησης Περιστερίου 7μμ
Ομιλήτρια: Λίλιαν Μπουρίτη, ψυχολόγος, Κίνηση Απεργιακή 8 Μάρτη, Κώστας Πολύδωρος, γραμματέας σωματείου εργαζομένων «Τσαμουρης ΑΕ»
ΙΛΙΟΝ
Καφέ Leon Kon, πλ. Αγ.Αναργύρων 7.30μμ
Ομιλητές/τριες: Χρήστος Σαββάκης, πρώην πρόεδρος ΟΣΠΑ (Ολυμπιακής Αεροπορίας), Κατερίνα Πατρικίου, πρόεδρος Συλλόγου Εργαζομένων νοσοκομείου Άγιος Σάββας, Χρήστος Κουρνιώτης, ΔΣ ΟΛΜΕ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ
Καφέ Ποέτα 8μμ
Ομιλητής: Ευκλείδης Μακρόγλου
ΧΑΡΙΛΑΟΥ
Καφέ Γιώτης, Μικρού 6, 8μμ
Ομιλήτρια: Δήμητρα Κομνιανού, ΔΣ ΟΣΕΘ
ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ
Καφέ Πέτρος 7.30μμ
Ομιλητής: Νίκος Χατζάρας
ΠΕΜΠΤΗ 13/2
ΚΑΛΛΙΘΕΑ
δημαρχείο, πεζόδρομος Ματζαγριωτάκη 7μμ
ομιλήτρια: Αργυρή Ερωτοκρίτου, γιατρός, Γ.Σ. ΟΕΝΓΕ, Ραφαήλ Καστρίτσης, ΔΣ σωματείου εργαζομενων «Τσαμουρης ΑΕ»
ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ
Πανόρμου 59, 7ο κοινοτικό διαμέρισμα Δήμου Αθήνας 7μμ
Ομιλητές: Κώστας Καταραχιάς, γραμματέας ΔΣ εργαζομένων νοσοκομείου «Έλενα», Βασίλης Ζαβογιάννης, πρόεδρος ΠΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ
ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
δημαρχείο Αγ.Παρασκευής 7.30μμ
Ομιλητές: Δημήτρης Κουτσιάφτης, πρόεδρος Σωματείου Μηχανοδηγών (ΠΕΠΕ), Νίκος Τουρνάς, ΔΣ ΟΣΥΟ, Γαβρίλος Κασιμάτης, πρόεδρος ΠΑΣΥΜΗΤΕ-ΕΡΤ
ΠΑΤΡΑ
Αίθουσα ΕΒΕ, Αράτου 21
Ομιλητής: Δημήτρης Μπελιάς, εργαζόμενος ΠΓΝΠ
ΒΟΛΟΣ
Θόλος 7μμ
Ομιλητής: Τάσος Τσιούνης, προγραμματιστής
ΧΑΝΙΑ
Καφέ Μίνωος 6.30μμ
Ομιλητής: Χρήστος Κιούπης, γυμναστής
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 14/2
ΝΙΚΑΙΑ
δημαρχείο 6.30μμ
Ομιλητές/τριες: Κώστας Μαυρομιχάλης, συνταξιούχος-εργαζόμενος στον ΟΣΕ, Κατερίνα Θωίδου, δημοτική σύμβουλος Νίκαιας, Σοφία Σιμοπούλου, εκπαιδευτικός, ΕΛΜΕ Πειραιά
ΚΥΨΕΛΗ
Studio Κυψέλης, Σπετσοπούλας 9 & Κυψέλης, 7.30μμ
Ομιλητές/τριες: Γιώργος Πίττας, δημοσιογράφος Εργατική Αλληλεγγύη, Άννα Καρλαύτη, πρόεδρος ΣΕΠΕ «η Αθηνά»
ΤΡΙΤΗ 18/2
ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ
Συνεδριακό κέντρο Νέας Ιωνίας, Π.Ιωακείμ 4, σταθμός ΗΣΑΠ 7.30μμ
Ομιλητές: Δημήτρης Κουτσιάφτης, πρόεδρος του Σωματείου Μηχανοδηγών (ΠΕΠΕ), Κώστας Μαυρομιχάλης, συνταξιούχος εργαζόμενος στον ΟΣΕ, Γιάννης Θεοχάρης, συνδικαλιστής Ιντρακόμ, Συντονισμός Εργατικής Αντίστασης
ΓΙΑΝΝΕΝΑ
Νέον Καφενείον, πλ. Καλουτσιάνης 7μμ
Ομιλήτρια: Λουίζα Γκίκα, γιατρός, ΔΣ ΕΙΝΗ
ΤΕΤΑΡΤΗ 19/2
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Καφέ Μαρίνα 7μμ
Ομιλήτρια: Τόνια Αντωνίου, μηχανικός, μέλος ΣΜΤ
ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΟ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ